Webhotel, også kaldet web hosting eller bare hosting, er en vigtig del af det at have success online.
Selvom du kan (og skal) optimere hastigheden på din hjemmeside, kommer du ikke i mål med et langsomt webhotel.
Ifølge Google opgiver 90 % af besøgende at se din hjemmeside, hvis den er 5 sekunder eller mere om at loade.
Markedet for webhoteller er uoverskueligt, de findes i ALLE prisklasser og er en jungle at finde rundt i.
Man kan finde priser fra omkring 10 kr. pr. måned, men pris og kvalitet hænger sammen. Hvis du driver en seriøs hjemmeside eller en webshop, vil jeg på det kraftigste anbefale at ofre lidt ekstra.
Hvis du får ét ekstra lead eller ét ekstra salg, vil prisforskellen i de fleste tilfælde være tjent hjem.
Websites, eller hjemmesider på dansk, skal lægges på et webhotel (web host) for at være tilgængeligt for omverdenen. Et webhotel har én eller flere servere, som er kraftige computere, der opbevarer dit website og de filer der skal bruges. Det kan være tekst, billeder, video osv.
Servere er typisk placeret i store datacentre, der kan indeholde servere fra én eller flere leverandører.
Der er grundlæggende fire typer af webhoteller, med et antal undergrupper.
De fire er:
Shared hosting, eller delt hosting på dansk, er den mest basale og billigste form for webhotel.
Shared hosting fungerer ved, at dit website bliver lagt på en server med en masse andre websites. I mange tilfælde flere hundrede andre websites.
Alle websites deler de ressourcer der er til rådighed på serveren, så hvis ét website lige pludselig bruger mange resurser kan det gå ud over de andre.
Det kan sammenlignes med at leje et værelse i et hus sammen med andre. Du har dit eget værelse, men deler køkken, bad, el-regning osv. Når Torben er i bad, må du vente til det er din tur.
Jeg anbefaler kun denne type hosting til hobbyprojekter eller hvis du har et meget lavt budget.
Langt de fleste danske webhoteller, såsom Simply.com, One.com, Nordicway osv. er baseret på shared hosting.
Som hovedregel: Hvis ikke der står andet, er det delt hosting.
Fordele ved shared hosting:
Ulemper ved shared hosting:
VPS står for Virtual Private Server, og er stadig en form for delt server. I dette tilfælde bliver serveren dog delt op i et antal mindre virtuelle servere - med dedikerede ressourcer.
Så i stedet for at du deler ressourcer med andre websites, deles du kun om den fysiske server.
VPS er generelt hurtigere end shared hosting, men også dyrere.
En VPS svarer til at leje en lejlighed i et hus. Du har eget køkken og bad, og deler nogle få ting med resten af beboerne i ejendommen.
Fordele ved VPS:
Ulemper ved VPS:
Dedikeret hosting er, som navnet antyder, din helt egen server - til leje altså. Du kan gøre (stort set) hvad du vil og installere den software der passer dig.
Det svarer til at leje et helt hus. Har du lyst til at male stuen grøn? OK, det gør du bare.
Det er, efter min mening, ret få websites der har brug for en dedikeret server. Og alene prisen gør det også til en løsning for de få.
Fordele ved dedikeret hosting:
Ulemper ved dedikeret hosting:
Cloud hosting minder på mange måder om VPS hosting, men der er forskelle.
På en VPS lejer du en del af én server. Med cloud hosting lejer du en del af en række servere, der hver har deres "ansvarsområder". Hvis en server går ned eller får problemer, tager en anden automatisk over.
Du har altså højere oppetid, og samtidig rigtig høje hastigheder.
Cloud hosting kan sammenlignes med at leje 10 værelser i hvert sit hus, men kun betale for det ene.
Cloud hosting er generelt dyrere end shared hosting og en smule mere teknisk at sætte op. Til gengæld er det hurtigere, kan skaleres og har generelt mindre nede-tid.
Cloud hosting anbefales hvis du har meget trafik, og/eller hvis du gerne vil give dine besøgende den bedste oplevelse.
Fordele ved cloud hosting:
Ulemper ved cloud hosting:
Når det kommer til web hosting har alle selvfølgelig ikke samme behov. Hvis du laver en hjemmeside for din andelsboligforening, gør det måske ikke så meget hvis det tager et par sekunder at åbne den.
Hvis du derimod har et produkt eller en service du gerne vil sælge, er det helt afgørende at din hjemmeside er hurtig.
Nogle parametre at overveje kunne være:
Hastigheden på din hjemmeside er ét af de vigtigste parametre for dine brugere. Meget få brugere har tålmodighed til at vente på en langsom hjemmeside.
Når det kommer til hastighed på din hjemmeside, er en opgradering af dit webhotel én af de hurtigste/nemmeste måder at speede den op på.
Hvor mange ressourcer, dvs. CPU, harddisk plads, RAM mv har du brug for. Afhængig af hosting-type kan antallet af besøg på din hjemmeside også være et parameter.
Support er én af de ting man ikke tænker så meget på - før man har brug for den.
Når du får brug for den, og det gør du nok før eller siden, er det afgørende hvor hurtigt du kan komme i kontakt med dem, men også hvor kompetente supporten er.
Det er vigtigt at holde sig for øje, at webhoteller primært yder support på server-delen, og generelt ikke yder support på fx WordPress.
Nogle webhoteller tilbyder gratis overflytning fra eksisterende webhotel. Hvis du ikke har mod på at gøre det selv, eller bare helst vil være fri, er det en nem måde at komme videre på.
Der er ingen (læs: meget få) der kan garantere dig, at din server aldrig går ned eller skal genstartes. Derfor er det nærmest umuligt at finde 100 % oppetidsgaranti.
De fleste webhoteller reklamerer med 99.9 % hvilket svarer til ca. 10 min. nedetid pr. uge.
De fleste af de lidt dyrere webhoteller indeholder funktioner, der gør dit liv som webmaster nemmere.
Det kan fx være:
E-mail hosting, altså navn@ditfirma.dk, er i visse tilfælde inkluderet i din web hosting.
Jeg foretrækker personligt at holde e-mail og web hosting adskilt, men nogle foretrækker at have det samlet.
Prisen er naturligvis også et vigtigt parameter, men igen, pas på med at spare for meget. Der er sammenhæng mellem pris og kvalitet, og en investering i et hurtigere webhotel vil for de fleste være en god forretning.
Til små og mellemstore virksomheder anbefaler jeg Cloudways Cloud Hosting.
Hos Cloudways kan du vælge mellem 5 cloud providers, dvs. data center leverandører.
De 5 er:
Hver af de fem leverandører har et antal data centre distribueret i hele verden.
Hvis du fortrinsvis har danske kunder, så vælg et data center i Frankfurt eller Amsterdam, som er de nærmeste.
Priserne varierer afhængig af leverandør og tildelte resurser, men starter ved $12/md med Digital Ocean og billigste plan.
Har du et eksisterende website, tilbyder Cloudways gratis migration fra din nuværende webhost.
Fordele ved Cloudways:
Ulemper ved Cloudways:
Cloudways Cloud Hosting
Kinsta er berømt for deres kundeservice og høje hastighed og kører på Google Cloud.
Du har også her mulighed for at vælge data center i fx Frankfurt eller Amsterdam.
Ligesom Cloudways tilbyder Kinsta også gratis migration fra nuværende webhost og tillige 30 dages pengene-tilbage-garanti.
Billigste løsning er $35/md og inkluderer ét website med op til 25000 besøg pr. måned. Den er fin til små webshops.
Kinsta anbefaler selv deres business 1 plan til Woocommerce , som koster $115 pr. måned. Brug den hvis du har høj trafik - eller start med den lille plan og opgrader når/hvis det bliver nødvendigt.
Læs også vores anmeldelse af Kinsta her.
Fordele ved Kinsta:
Ulemper ved Kinsta:
Kinsta Cloud Hosting
Jeg anbefaler kun denne type hosting til hobbyprojekter eller hvis du har et meget lavt budget.
Vær dog opmærksom på fornyelsesprisen.
Fordele ved Siteground:
Ulemper ved Siteground:
Siteground shared hosting
Der er meget at tage stilling til, og være opmærksom på når man skal vælge webhotel, og både pris, funktioner, ressourcer og meget andet er noget man skal tage stilling til.
Der er utallige udbydere af webhoteller og jeg har ovenfor nævnt nogle af dem, jeg har haft gode erfaringer med.
Det betyder selvfølgelig ikke at der ikke er andre udbydere der kan være lige så gode, eller bedre i lige din situation, men for de fleste vil de være rigtig gode bud.
Læs også guide til hastighedsoptimering af WordPress.
Har du spørgsmål eller kommentarer er du meget velkommen til at kontakte mig.