Hvor skal du placere dine videoer? På Vimeo, Youtube eller et helt tredje sted?
Som med alt muligt andet, afhænger det selvfølgelig af dit formål.
Youtube har vanvittigt mange brugere. Mere end 2 milliarder brugere besøger YouTube hver måned og hver dag streames der mere end én milliard timers video.
Vimeo har omkring 175 millioner aktive medlemmer til sammenligning.
Derfor er det nærliggende at tro, at Youtube er det bedste valg, men jeg vil hævde, at det ikke er så enkelt.
Der er fordele og ulemper ved begge platforme - og dem ser vi på her.
Youtube blev grundlagt i 2005 og har i dag nærmest monopol på video-deling på nettet. Der er noget for enhver smag og statistikken taler for sig selv.
Youtube fungerer som et socialt medie, hvor der er fokus på engagement med målgruppen og hvor subscribers og kommentarer er med til at med til at booste dine videoer i algoritmen.
Jo længere tid dine videoer ses, jo mere de deles, jo flere følgere og kommentarer du får, jo mere eksponering får du på Youtube.
Vimeo blev grundlagt i 2004 og er således ældre end Youtube.
Vimeo viser ikke reklamer, i stedet finansieres tjenesten af abonnementer for indholdsskabere. Se nedenfor.
Bemærk at det ikke kræver abonnement at se videoer på Vimeo.
Vimeo bruges i høj grad til at indlejre video på eksterne hjemmesider, da der er nem og billig mulighed for at brande afspilleren og man ikke risikerer at få konkurrentens videoer præsenteret efter ens egne.
Det er muligt at uploade video og bruge mange af Vimeo's mange funktioner gratis.
Derudover er der mulighed for abonnementer der starter ved 85 kr/md.
Plus-medlemskab, der er billigste mulighed giver mulighed for upload af 50 GB/uge, tilpasset afspiller (så du kan bruge dine brand-farver fx) og videre distribution direkte til Youtube, Facebook og andre med ét klik.
Der er en del alternativer tilgængelige, dog ikke med helt samme features.
Facebook er efterhånden blevet en stor spiller indenfor video, men der er begrænsede muligheder for indlejring på hjemmesider, og Facebook bruger virkelig hård komprimering, hvilket ødelægger videokvaliteten.
Der findes også dedikerede video marketings-hosts som fx Wistia, men de er i den dyre ende og henvender sig primært til internationale brands med store budgetter.
Skal du primært bruge video på sin egen hjemmeside, i form af en virksomhedspræsentation eller video testimonial eller andet, skal du overveje hvad indlejret video gør ved din hjemmesides indlæsningshastighed.
Både Youtube og Vimeo loader en HTML-fil, en CSS-fil og to-tre (tunge) JavaScript-filer - i alt omkring en halv megabyte. Desuden foretages et par DNS-opkald osv.
Hvis du vil have en video-baggrund i din hero-sektion, altså det første brugeren ser, så overvej at hoste din video selv, evt. via en CDN som BunnyCDN.
Hvis du indlejrer video længere nede på siden så overvej at bruge lazy load, eller udskift video med et billede og load først video når brugeren trykker på billedet.
Læs mere om hastighedsoptimering i WordPress.
Skal du så bruge Vimeo eller Youtube? Svaret afhænger af dine behov og dine mål. Vil du opbygge et community omkring dit brand er det oplagte valg Youtube. Vil du lave instruktionsvideoer og anmeldelser? Gå med Youtube.
Vil du indlejre og vise video på din egen hjemmeside, er det oplagt at gå med Vimeo (eller BunnyCDN).
Det er også meget muligt du skal gøre begge dele. Det afhænger helt af din målgruppe og dit mål.