fbpx

Vimeo vs Youtube

Af Kevin Christensen
Sidst opdateret: 11. januar 2021

Hvor skal du placere dine videoer? På Vimeo eller Youtube (eller begge steder)?

Som med alt muligt andet, afhænger det selvfølgelig af dit formål.

Youtube har vanvittigt mange brugere. Der florerer forskellige tal på nettet, men et sted mellem 1 og 2 milliarder brugere. Vimeo har omkring en million til sammenligning.

Derfor er det nærliggende at tro, at Youtube er det bedste valg, men jeg vil hævde, at det ikke er så enkelt. Der er fordele og ulemper ved begge platforme - og dem ser vi på her.

Youtube - verdens største videoplatform

Fordele ved Youtube

  • Youtube er gigantisk og er verdens næststørste søgemaskine - kun overgået af Google (som også ejer Youtube).
  • Youtube er gratis.
  • Der er indbygget analyseværktøj der kan integreres med Google Analytics med få klik.
  • Du kan nemt bygge en retargetingkampagne og målrette dine egne reklamer til personer der har set dine videoer.
  • Du kan nemt indlejre Youtube-videoer på din egen hjemmeside.
  • Der er et kæmpe community omkring Youtube.
  • Videoer kan være offentlige, skjult eller private - enkelt og ligetil.

Ulemper ved Youtube

  • Reklamer, reklamer, reklamer. Youtube er selfølgelig ikke HELT gratis, for brugerne bliver eksponeret for reklamer konstant (med mindre de betaler sig fra det).
  • Efter din video viser Youtubes algoritme forslag til andre videoer der kunne interesserer brugeren - helt udenfor din kontrol.
  • Hvis du indlejrer en Youtube-video på din egen hjemmeside vil der være Youtube branding, hvilket ikke ser så professionelt ud.
  • Youtube bruger lavere bitrate end Vimeo, så den samme video vil alt andet lige se bedre ud på Vimeo end på Youtube.
  • Det er Youtube der bestemmer over dit indhold, og de kan tage det ned, hvis de mener du ikke følger deres retningslinjer, eller der er en anden uoverensstemmelse. Senest var stort set al Dansk musik utilgængeligt på Youtube i 2 måneder pga. en uoverensstemmelse med Koda, musikernes rettighedsorganisation.

Skal vi holde kontakten?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev om video og digital markedsføring. 

Invalid email address
Vi lover ikke at spamme dig. Afmeld dig når som helst med ét klik. 

Vimeo - de professionelles valg

Fordele ved Vimeo

  • Vimeo har højere "prestige", er mere "professionelt".
  • Højere videokvalitet i forhold til Youtube.
  • Mulighed for at brande afspilleren med egne farver, logo osv. mod beskeden betaling.
  • Mulighed for at skjule Vimeo branding med beskeden betaling.
  • Mange marketing- og videofolk er på Vimeo.
  • Bedre kontrol over hvad der vises efter din video.
  • Ingen reklamer.
  • Bedre kontrol over, hvem der kan se dine videoer og hvor de kan indlejres.
  • Du kan udskifte en video til en ny version uden at miste statistik, kommentarer osv.

Ulemper ved Vimeo

  • Gratis Vimeo-konto er meget begrænset.
  • Ikke mulighed for at se statistik gratis.
  • Google Analytics-integration kræver business-abonnement til DKK 330 pr. måned.
  • Live streaming kræver premium-abonnement til DKK 490 pr. måned.
  • Som i tilfældet med Youtube, har Vimeo også mulighed for at tage dit indhold ned, hvis det forbryder sig mod deres retningslinjer.

Vimeo prisliste

Det er muligt at uploade video og bruge mange af Vimeo's mange funktioner gratis.

Derudover er der mulighed for abonnementer der starter ved 50 kr/md.

Plus-medlemskab, der er billigste mulighed giver mulighed for upload af 50 GB/uge, tilpasset afspiller (så du kan bruge dine brand-farver fx) og videre distribution direkte til Youtube, Facebook og andre. med ét klik.

Konklusion

Skal du så bruge Vimeo eller Youtube? Svaret afhænger af dine behov og dine mål. Vil du opbygge et community omkring dit brand er det oplagte valg Youtube. Vil du lave instruktionsvideoer og anmeldelser? Gå med Youtube.

Vil du indlejre og vise velproduceret video på din egen hjemmeside, er det oplagt at gå med Vimeo.

Det er også meget muligt du skal gøre begge dele. Det afhænger helt af din målgruppe og dit mål.

Skal vi holde kontakten?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev om video og digital markedsføring. 

Invalid email address
Vi lover ikke at spamme dig. Afmeld dig når som helst med ét klik. 
Kevin Christensen er ejer af Yardbird.

Skal vi holde dig opdateret?

Tilmeld dig vores populære nyhedsbrev om online markedsføring, video og SoMe. 
Ingen spam. Afmeld med et enkelt klik
Persondatapolitik

Relaterede indlæg

Vil du vide mere?

Du er mere end velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak.
Kontakt os nu
databaseflaglicensecamera-videocameraphonesmartphonelaptop-phonerocketbullhornmagnifiercross